كوچك يا بزرگ كردن بخش :.متون عمومي
عملكرد و شاخص هاي واحد غذا و دارو
عملكرد :
- برگزاري كلاس آموزشي اصول نگهداري شير و فرآورده هاي لبني
آموزشي :‌
- برگزاري كلاس آموزشي اصول نگهداري شير و فرآورده هاي لبني
- تهيه و توزيع پمفلت آموزشي با عنوان توصيه هاي نوروزي
- تهيه مطلب آموزشي ودرج در گاهنامه هفته سلامت سال 91 با عناوين :
     عسل يك غذاي حيات بخش براي سالمندان
     مي شود پير بود وسر زنده
-تهيه و توزيع تراكت روز ملي نان
برگزاري كلاس آموزشي اصول نگهداري شير و فرآورده هاي لبني
 
   به مناسبت روز جهاني شير 11خرداد ( اول ژوئن ) ،كلاس آموزشي اصول نگهداري شير و فرآورده هاي لبني ساعت 10 صبح روز پنجشنبه مورخه 11/3/1391 در محل سالن اجتماعات شبكه بهداشت و درمان شهرستان آبيك برگزار گرديد.
اين كلاس به همت واحد غذا و داروي شبكه بهداشت ودرمان آبيك برگزار شد و رابطين سلامت ، زنان باردار وكارشناسان شبكه بهداشت در اين كلاس حضور يافتند و فاطمه قاسمي مداني كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت آبيك در خصوص اهميت تغذيه اي شير و ساير مواد لبني ، همچنين اصول و روشهاي نگهداري آنها      ( با توجه به فرا رسيدن فصل گرما ) آموزشهاي لازم را به حاضرين ارائه نمودند .
 
 
مي‌شود پير بود و سرزنده
جمله «الهي پير شوي» را همه ما شنيده‌ايم اما شايد كمتر به اين مطلب فكر كرده‌ايم كه پيري سالم چه تاثيري بر سلامت روان ما دارد. مهم نيست چند سال داريد. كافي است از همين لحظه بيشتر مراقبت سلامتي خودتان باشيد تا در سال‌هاي بعد، از زندگي سالم‌تر و پرنشاط‌تري برخوردار شويد ...
افرادي كه بهتر از پس افزايش سن برمي‌آيند ، كساني هستند كه با موفقيت مراحل مختلف زندگي را پشت سر گذاشته‌اند. پيري موفق، متضمن چند عامل است كه همگي به نوع نگرش شما به مقوله پيري دارد، اين نكته را حتما به ياد بسپاريد كه واقعيت ، تصوير انديشه است. اين طور نيست كه با رسيدن به ۶۵ سالگي، پدر يا مادربزرگ شدن يا يائسه شدن به ناگهان پير شويد بلكه تنها وقتي پير مي‌شويد كه گمان كنيد پير شده‌ايد. اگرچه جسم شما پير مي‌شود اما ذهن شما تا هر زمان كه اراده كنيد جوان خواهد ماند .
اما اگر متقاعد شويد كه پيري، دوران پوچي و بي‌محتوايي، افسردگي و بيماري است. به احتمال قوي براي شما اين‌گونه خواهد شد. به طور كلي، انتظارات و تفكرات منفي زودتر از خود طبيعت شما را پير مي‌كند. در همه مراحل زندگي، ذهن خود را روي چيزهاي مهم متمركز كنيد و به مسايل جزيي و بي‌اهميت اعتنايي نكنيد. شوخ‌طبعي و قدرت كنار آمدن با تغييرات به شما كمك مي‌كند از پس هر مشكلي برآييد. 
  فعاليت بدني را قطع نكنيد:
فعاليت جسماني در سرتاسر زندگي از اهميت زيادي
برخوردار است و هر چه زودتر فعاليت بدني را آغاز
و به آن پايبند بمانيد، در دوران پيري فوايد بيشتري
را از آن به دست آورده و احساس خواهيد كرد. فوايد ورزش كردن علي‌الظاهر نامحدود مي‌باشد و مي‌توان از جمله به كنترل وزن، بهبود جريان خونوزن، افزايش توده عضلاني، تناسب اندام، انعطاف‌پذيري بيشتر، استقامت بيشتر و بهبود وضعيت تعادل اشاره كرد.
به مغزتان ورزش بدهيد
زماني كه فكر مي‌كنيد عقل و خرد كافي در خود اندوخته‌ايد، ذهن شما بناي ناسازگاري مي‌گذارد و به تعبيري شما را به بازي مي‌گيرد. مثلا يادتان نمي‌آيد عينكتان را كجا گذاشته‌ايد يا ماشين‌تان را كجا پارك كرديد. شما كه قبلا عادت داشتيد سه تا كار را به طور هم‌زمان انجام دهيد، حالا توانايي تمركز روي يكي را هم به راحتي نداريد. البته خيالتان راحت باشد مقداري از حواس‌پرتي‌ها در سنين پيري طبيعي قلمداد مي‌شود. فشار عصبي و اضطراب هم مي‌توانند در حافظه و تمركز حواس شما اختلال ايجاد كنند. پيري عموما تاثيري بر حافظه فوري يا درازمدت ندارد اما حافظه كوتاه‌مدت اغلب دچار نقصان مي‌شود.. اگر چه ممكن است شما و سلول‌هاي مغزي شما به اندازه هنگامي كه ۱۹ ساله بوديد نباشد اما در نظر داشته باشيد كه عقل و خرد و قدرت قضاوت شما نسبت به آن دوران بسيار بيشتر شده است. تنها به اين خاطر كه پير شده‌ايد نمي‌شود گفت ديگر قادر به دانشگاه رفتن، ياد گرفتن كارهاي جديد، سرگرمي‌هاي نو و يا كسب اطلاعات جديد از طريق مطالعه نيستيد. راه‌حل سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه دايمي است.
در كلاس‌هاي مختلف ثبت‌نام كنيد.
شما مي‌توانيد در هر كلاسي كه مايل هستيد از فرهنگ‌سراها گرفته تا كلاس‌هاي زبان نام‌نويسي كنيد.
با يك مجله قرارداد اشتراك ببنديد.
پيشنهاد مي‌كنم آن نشريه هفته‌نامه سلامت باشد.
اطلاعات خود را در زمينه پيشرفت‌هاي فناوري به روز نگه داريد.
كار با رايانه را ياد بگيريد و به اينترنت وصل شويد. براي تماس گرفتن با دوستان و آشنايان از پست الكترونيكي استفاده كنيد.
راجع به فرهنگ و سنن جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيد، به تحقيق و مطالعه بپردازيد.
در كنسرت‌ها، سخنراني‌ها و نمايش‌هاي تئاتر و سينما شركت كنيد.
به رفت و آمدها ادامه دهيد

داشتن روابط محكم با خانواده و دوستان هميشه
 حايزاهميت است. با افزايش سن، اين روابط
 اهميت دوچنداني پيدا مي‌كنند. مطالعات
 نشان مي‌دهد كه اگر روابطبين فردي و اجتماعي
 شما ضعيف باشد، خطر مرگ در شما دو تا چهار برابر فردي خواهد بود كه دوروبرش پر از افرادي است كه به او مهر مي‌ورزند و او هم به آنها مهر مي‌ورزد. در واقع، داشتن دوستان و خانواده قابل اتكا يكي از مطمئن‌ترين شاخص‌هاي طول عمر است.
فعاليت‌هاي انفرادي خود را با فعاليت‌هاي گروهي هماهنگ كنيد. به جاي تنهايي ورزش كردن، به كلاس‌هاي ورزشي برويد. اگر به مطالعه علاقه‌مند هستيد در گروه‌هاي بحث و مناظره كتاب ثبت‌نام كنيد. شايد در گذشته به دليل كمبود وقت، امكان شركت در فعاليت‌هاي گروهي محل و مسجد را نداشتيد اما حالا كه چنين فرصتي پيش آمده تعلل نكنيد.
بسياري از افراد با انجام كارهاي خيرخواهانه روابط اجتماعي خود را حفظ مي‌كنند. شما هم مي‌توانيد به فعاليت داوطلبانه در يك مدرسه، كتابخانه يا موسسات خيريه (مثلا بردن غذا با خودرو به در منازل افراد بيمار يا پير و فرتوت) بپردازيد.
بر اساس مطالعات جديد روي پيري، حمايت اجتماعي محكم به طرق زير باعث افزايش طول عمر مي‌شود.
با توانا ساختن شما در برخورداري بهتر و سريع‌تر از مراقبت‌هاي پزشكي
با تشويق و ترغيب شما به رفتارهاي سالم مثل پياده‌روي منظم
با فراهم ساختن امكان برخورداري از مهر و محبت پاك و بي‌آلايش كه به نوبه خود مي‌تواند باعث تقويت سيستم ايمني شما شود.
با در اختيار قرار دادن كمك‌هاي عملي در صورت نياز، مثلا كمك در امور منزل يا نقل و انتقال شما.
تهيه و تنظيم :سميه احدي مهدي آبادي
معاونت غذا ودارو
شبكه بهداشت ودرمان آبيك
 
 
 
دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قزوين       
شبكه بهداشت ودرمان آبيك
معاونت غذا دارو
 
هميشه سالم بمانيم
« توصيه هاي بهداشتي در مسافرت»
تهيه وتنظيم : زهرا سعيدنژاد
واحد غذا ودارو
بهار 1391
ضمن عرض تبريك به مناسبت سال نو و ايام نوروز و با آرزوي سلامتي ، به توصيه هاي بهداشتي زير به ويژه درمسافرت توجه نمائيد.
توصيه هاي غذايي
1-  در طول سفر مانند ساير مواقع به طور متناوب متعادل ومتنوع از همه گروه هاي غذايي استفاده نماييد.
2-  براي جلوگيري از كم آبي ويبوست مقادير مناسبي آب بنوشيد . البته بهتر است از آبهاي بسته بندي شده كه سلامت آنها مورد اطمينان است استفاده شود.
 3- از خوردن غذاهاي چرب، سرخ شده ،شيريني ها شكلات وخامه اجتناب كنيد . بهتر است به جاي مصرف نوشابه از دوغ ونوشيدني هاي كم كالري استفاده كنيد.
4-  در طول سفر حتما" مواد‌غذايي پخته مورد استفاده قرار ‌گيرند. بهتر است انواع كباب‌ها كه زمان طبخ آنها كوتاه است، استفاده نشود چرا كه امكان ايجاد مسموميت درآنها زياد است .همچنين در صورت مصرف غذاهاي كنسروي قبل از مصرف از سلامت آنها اطمينان حاصل كنيد.درصورت مشاهده برآمدگي و فرورفتگي از مصرف آن خوداري كنيد. قبل از مصرف حتما" به مدت 20 دقيقه درآب جوش بگذاريد.
2- به رستورانهاي معتبر كه اصول بهداشتي بيشتري درآنها رعايت شده مراجعه كنيد. وضعيت بهداشتي سالن دستشويي ، كارگران و... تا حدي مي تواند معيار سطح بهداشت رستوران باشد. علاوه بر اين هنگام خريد مواد‌غذايي به تاريخ توليد، انقضا، پروانه ساخت يا شناسنامه نظارت و سالم بودن بسته مواد‌غذايي بسته بندي شده توجه شود.
                                
 
3- هميشه قبل از آماده كردن ويا خوردن غذا ، دستهايتان را با صابون بشوييد . وسايل شست‌وشو از جمله صابون مايع و جامد را همراه داشته
باشيد.
4-علايم و نشانه هاي برخي از مسموميتهاي غذايي با تأخير ظاهر ميشود. علايم و نشانه هاي اين مسموميت ها شامل سر درد ، تب ، خستگي ، تهوع ، استفراغ ، اسهال آبكي شديد ، كم شدن آب بدن ، ضعف ودرد شكم مي باشند .
 
 
توصيه هاي دارويي و پيشگيري از مسموميت:
 
 
 
 هنگام رانندگي به اين نكته توجه كنيد كه مصرف برخي از داروها موجب كاهش هوشياري و احساس خواب آلودگي مي شود. داروساز بهترين منبع براي دريافت
اطلاعات دارويي است .
بايد توجه كرد چنانچه شما ويا بستگانتان ،دارويي را به صورت مرتب مصرف مي كنيد، مطمئن شويد دارو را به حد نياز و تا پايان تعطيلات و ضمن سفر در اختيار داريد. چرا كه بسياري از داروها مانند :                   
داروهاي ضد تشنج ،داروهاي قلبي ، داروهاي ضد افسردگي و اختلالات رواني ، داروهاي ضد ديابت و چربي خون  وبرخي از داروهاي مسكن و همچنين آنتي بيوتيك ها بايد مرتب مصرف شوند و قطع ناگهاني اين داروها ، بيمار را دچار مشكل خواهد كرد. و هيچگاه داروهاي خود را از اتومبيلي كه در زير آفتاب پارك شده است ويا درپشت شيشه عقب قرار ندهيد. داروهاي يخچالي را در ظروف مخصوص خنك كننده حمل
 
5-از آبميوه‌ها، ‌بستني‌ها و آب‌هاي بسته‌بندي شده استفاده شود. ميوه، سبزيجات و مواد‌غذايي خام قبل از مصرف حتما 3 مرحله شسته و ضد‌عفوني شوند تا بروز اسهال‌هاي مسافرت به حداقل برسد.علاوه بر اين از مصرف موادغذايي، به ويژه نوشيدني هاي دست فروشان در مسافرت بپرهيزيد         
 6 -  حتما در طول سفر به دريافت مقادير مناسب لبنيات دقت كرده و روزانه متناسب با نياز بدنتان حدود 2 تا 3 ليوان شير استفاده كنيد. درصورت استفاده از شير خام حتما"آنراجوشانده و 10 دقيقه در موقع جوشاندن بهم بزنيد.
7 -  از خريد خشكبار رنگ شده يا كپك زده كه علائم كپك زدگي در آنها مشاهده مي شود خودداري كنيد.
 
 
جهت حفظ ايمني غذا و پشگيري از انواع مسموميتها رعايت نكات زير ضروري است:
1-      اگر در رستوران بين راه ناچار به تغذيه مي باشيد به دليل احتمال آلودگي آبها، از مصرف سالادهاي حاوي كاهو، كلم، خيار و گوجه فرنگي با سس مايونز جدا" خودداري كنيد.
 
 
نحوه پيشگيري از بروز مسموميتها ي  دارويي، شيميايي
وغذايي :
 
1- نام داروي مصرفي و ميزان مصرف آن را به خاطر بسپاريد ويا ياداشت كنيد تا دوز تكراري مصرف ننماييد .
2-  هيچگاه در داخل اتومبيل با موتور روشن در مدت هرچند كوتاه، نخوابيد، اين كار سبب بروز مسموميت كشنده با منوكسيد كربن خواهد شد. همچنين از روشن كردن گاز پيك نيكي در داخل چادر يا اتومبيل ويا درمحيط بسته ديگري به منظور تامين گرما جدا"
خودداري نماييد.
 
 
 
 
 

 

بيشتر