• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ 
  • کد خبر : ۱۴۱۳۳
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
بیشتر آلودگی شیمیایی در مواد غذایی، استفاده از رنگ مصنوعی است

مهندس هاشم یوسفی، مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: نمونه های مواد غذایی، معمولا از نظر میکروبی و شیمیایی، بررسی می گردد و بیشتر آلودگی های شیمیایی، مربوط به نمک در نان، جوش شیرین در رومال بربری و استفاده از رنگ مصنوعی در مواد غذایی است.

وی اظهار کرد که متاسفانه عوارض ناشی از آلودگی های شیمیایی، در طولانی مدت، بروز کرده و منجر به بیماری هایی مانند: فشار خون بالا، سرطان می شود و همچنین نان های لواش تنوری «سُنّتی» به دلیل نوع پخت، معمولا بیشترین نمک مصرفی در صنف نانوایی ها را به خود اختصاص داده است که تاثیر زیادی در بیماری فشار خون افراد می تواند داشته باشد.

 

تا حد امکان، مواد غذایی رنگی مصرف نشود

مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قزوین تاکید کرد شهروندان تا حد امکان از خرید مواد غذایی رنگی، مانند: کیک تولد رنگی، شیرینی رنگی، آجیل رنگی که ممکن است دارای رنگ مصنوعی باشند، خودداری نمایند و در کیک تولد که تم تولد استفاده شده، بعد گرفتن عکس یادگاری، هنگام مصرف، از روی کیک که دارای رنگ مصنوعی می باشد برداشته و بقیه کیک مصرف شود.

مهندس یوسفی گفت: در خرید محصولات لبنی سُنّتی دقت بیشتری شود، محصولاتی مانند: بستنی، خامه، کره چرخی «تهیه شده از  خامه»، پنیر کهنه «پنیر کوزه ای» و سرشیر، به ترتیب بیشترین آلودگی میکروبی را دارند.

وی با بیان اینکه برخی از باکتری های موجود می توانند عواض شدیدتری ایجاد کنند، مانند: وجود باسیل بروسلا در مواد لبنی که بیماری تب مالت را به شکل های مختلف در افراد ایجاد می کند؛ اظهار کرد: در گروه های خاص، مثل مادران باردار و کودکان نیز می تواند عوارض شدیدتری ایجاد کند.

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0