• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ 
  • کد خبر : ۱۴۸۸۶
در مطالعه ای توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد:
برررسی آثار ضد التهابی گیاهان دارویی گزنه و گل مغربی بر بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت

آرتریت روماتوئید(RA) یک بیماری خود ایمن التهابی سیستمیک است که منجر به آسیب غیرقابل برگشت مفاصل و ناتوانی شدید می شود. سبب‌شناسی دقیق این بیماری مشخص نیست، اما با عوامل ژنتیکی در ارتباط است. برای سرکوب و مهار التهاب این بیماری، کورتیکوستروئیدها، داروهای DMARD، ضدالتهاب های غیراستروئیدی، سالیسیلات ها و آنتی بادی هایی مانند anti-TNF  تجویز می شود. با این وجود حدود 20 تا 40 درصد بیماران، پاسخ مناسبی به درمان ندارند. تمام این داروها فقط تسکین دهنده درد بیماران است و موجب کاهش التهاب و مهار پیشرفت تخریب و آسیب مفاصل می شوند. این داروها، به ندرت موجب سرکوب و مهار بیماری یا بهبود کامل علائم شده و همچنین عوارض جانبی زیادی ایجاد می کنند.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مطالعه ای به برررسی آثار ضد التهابی گیاهان دارویی گزنه و گل مغربی بر بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت پرداختند.

به گفته دکتر بهاره عبدنیک فرجام، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و مجری اصلی این مطالعه، نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که گزنه و گل مغربی در بهبود علائم بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مؤثر است و بکارگیری این داروها به عنوان درمان‌های مکمل برای کاهش دوز داروهای ضدالتهابی و سرکوب کننده سیستم ایمنی (ایمونوساپرسیو) و همچنین بهبود علائم، کاهش درد و التهاب پیشنهاد می شود.

استادیار ایمنی شناسی پزشکی گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد که پس از پیگیری سه ماهه، میانگین مقادیر DAS28، IL-17،TAC ،RF  و CRP در گروه های گزنه و گل مغربی تفاوت معنی داری با دارونما داشت. با این حال،VAS ،Anti-CCP  و ESR در ابتدا و در پایان مطالعه تفاوت معنی داری بین سه گروه نداشت. پس از مداخله،DAS28  درون گروهی در گروه‌های گزنه و گل مغربی و دارونما به طور قابل توجهی در مقایسه با پایه کاهش یافت.

متن کامل مقاله از طریق لینک زیر برای محققان در دسترس است:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2210803322000240

 

 

 

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0