• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ 
  • کد خبر : ۱۴۹۳۹
کارشناس مسؤول تغذیه شهرستان قزوین:
كاشت سبزیجات در گلدان، ویژه رابطان سلامت شهرستان قزوین به اجرا در آمد

سپیده مهدیخانی، مسؤول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: با توجه به اهمیت فرهنگ سازی تغذیه و افزایش مصرف سبزی سالم، آموزش و ترویج تغذیه سالم و ایجاد باغچه هاي خانگی و کاشت سبزیجات در گلدان ویژه رابطان سلامت شهرستان قزوین به اجرا در آمد

مسؤول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان قزوین اذعان کرد: کاشت سبزیجات در گلدان های خانگی هم موجب افزایش مصرف سبزیجات شده و هم موجب ترویج استفاده از سبزیجات سالم خواهد شد. بانوان که مدیریت تغذیه در خانوار را به عهده دارند می توانند نقش مهمی در اصلاح عادات و رفتارهای غذایی غلط و همچنین جلوگیری از انتشار بیماری های ناشی از غذای آلوده و ناسالم در خانواده داشته باشند .

وی بیان کرد: مهمترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر تغییر الگوی مصرف مواد غذایی و مصرف زیاد قند، نمک و جربی از یک سو و مصرف کم میوه و سبزی، شیر و مواد لبنی از سوی دیگر می باشد و یکی دیگر از دلایل اضافه وزن و چاقی مصرف کم میوه و سبزیجات است. میوه و سبزی ها نسبت به سایر گروه های غذایی انرژی و پروتئین کمتر، ولی املاح و ویتامین و فیبر بیشتری دارند. سبزی ها دارای انواع ویتامین A ،B وC و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیوم و مقدار قابل توجه ای فیبر هستند. همچنین سبزی ها حاوی آنتی اکسیدان (مواد مفید برای مبارزه با سلول های سرطانی) می باشند.

مهدیخانی تصریح کرد که مصرف منظم سبزی ها به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر را کاهش می دهد. در واقع این اثر محافظتی به خاطر وجود آنتی اکسیدان ها ،ویتامین ها،مواد معدنی،فیبر و فیتوکمیکال (رنگدانه ها) موجود در این گروه غذایی است.رعایت اصول ایمنی و سلامت مواد غذایی نیز از اجزا ضروری امنیت غذا و تغذیه است و وجود آلاینده ها در محصولات غذایی از جمله باقیمانده سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی، عدم رعایت بهداشت و سلامت مواد غذایی در مراحل تولید، توزیع و مصرف می تواند سلامت افراد خانواده را به خطر بندازد.

مسؤول تغذیه گفت: این نشست برای اجرای برنامه ترویج تغذیه سالم از طریق باغچه های خانگی و یژه رابطان سلامت تشکیل شده بود مقرر شد که کلاس های آموزشی مشابه توسط رابطان در مراکز برگزار شده و مستندات آن به مرکز بهداشت شهرستان قزوین ارسال شود.

وی در پایان تصریح کرد مهندس بهروز، کارشناس ترویج جهاد کشاورزی شهرستان قزوین که مُدرّس این نشست بود در خصوص نحوه کاشت صحیح بذر گیاهان خوارکی در گلدان، تفاوت محصولات سالم و ارگانیک، توصیحاتی را ارائه داد و سپس به صورت عملی یک نمونه گلدان با بذرهای مختلف کاشته شد

این نشست، روز 28 اردیبهشت 1401 در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین برگزار شد و کارشناسان تغذیه این مرکز نیز حضور داشتند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0