عنوان خدمت: فعال سازی مراکز پاسخگویی سلامت
شناسه خدمت: (۱۶۰۴۱۰۱۶۰۰۰)
نوع خدمت: خدمت به شهروندان (G2C)
سامانه 190(1490) بهمنظور دریافت، رسیدگی، کنترل و نظارت بر ارتباطات مردمی وزارت بهداشت، درمان درحوزههای مختلف سلامت (سلامت محیط – سلامت کار – امور بیمارستانی – انتقادات- پیشنهادات و ... ) طراحی گردیده است.
بهطور کلی: رسیدگی به شکایات مردمی سامانه 190 (رسیدگی به شکایتهای بهداشتی مردم)
این سامانه بهداشت 190 در وزارت بهداشت قرار داشته و بهصورت شبانهروزی آماده پاسخگویی به شکایات شهروندان میباشد کلیه شکایات مربوط به بهداشت محیط و حرفهای ، غذا و دارو و .. را دریافت کرده و جهت بررسی و اقدام به مراکز بهداشت شهرستانها بهصورت تحت وب ارسال میگردد. بازرسین بهداشت محیط بر اساس نوع شکایت نسبت به یازرسی اقدام و شرح اقدامات انجام شده را در سامانه ثبت مینمایند. شاکی میتواند با تماس مجدد با سامانه 190 از طریق اپراتورها از نتیجه شکایت خود مطلع شود.
کد رهگیری: پساز تماس تلفنی با سامانه 190 و انتخاب حوزه مورد نظر جهت انتخاب شکایت، کد رهگیری ارائه میشود.
مسئول ارائه خدمت:
تمامی بازرسان سلامت محیط شاغل در ستاد شبکههای بهداشت و درمان شهرستانها و مراکز خدمات جامع سلامت شهرها و روستاها
مدت زمان انجام خدمت:
بستگی به نوع شکایت دارد: رسیدگی به شکایات آنی در 24ساعته انجام می گردد؛ رسیدگی به شکایات فوری در 48ساعت انجام میگردد؛ رسیدگی به شکایات عادی در 72ساعت انجام میگردد.
هزینه های مورد نیاز جهت اخذ خدمت:
هزینه تماس توسط شاکی
درخواست خدمت: الکترونیکی (تماس تلفنی با گرفتن شماره 190)
ارائه خدمت: بازرسی و ارائه نتیجه به شاکی درصورت پیگیری (حضور بازرسان بهداشت محیط در مکانهای مربوطه جهت بررسیهای قانونی)
پرسش های متداول:
سوال: درخصوص وضعیت بهداشتی مغازه شکایت دارم، به کجا مراجعه کنم؟
پاسخ: با سامانه 190 تماس بگیرید.
سوال: آیا تماس با شماره تلفن 190 رایگان است؟
پاسخ: خیر، براساس مدت زمان تماس تعرفه هزینه تلفن به آن تعلق میگیرد.
سوال: در چه ساعاتی از شبانهروز میتوان با سامانه 190 تماس برقرار کرد؟
پاسخ: این سامانه 24 ساعته آماده پاسخگویی به شهروندان میباشد.