عنوان خدمت: ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت خانوار

      شناسه خدمت: (۱۶۰۴۱۰۲۱۰۰۰)

      نوع خدمت: خدمت به شهروندان (G2C)

      شرح خدمت: دریافت فایل معرفی خدمت

    پرونده الكترونيك سلامت يعني: پياده سازي سامانه اطلاعاتي به‌صورت كاملاً يكپارچه كه قابليت كاربري و استفاده در طيف گسترده‌اي از مراكز بهداشتي و درماني را داشته باشد. مركز آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت، پرونده الكترونيك سلامت را چنين تعريف كرده است: پرونده الكترونيك سلامت، مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، در طیف گسترده‌ای شامل: پيش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنيني و ماقبل آن) تا پس از مرگ است كه به‌صورت مداوم و با گذشت زمان به شكل الكترونيك ذخيره مي‌شود و درصورت نياز، بدون محدوديت مكاني يا زماني، تمام يا بخشي از آن در دسترس افراد مجاز (مانند: پزشك معالج) قرار ‌خواهدگرفت.

    پرونده الکترونیک سلامت، دسترسی به داده‌ها و اطلاعات بیماران است. (به زبان خیلی ساده، مکانیزه کردن وظایف و تکالیف واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان است) پرونده الکترونیک سلامت شامل یادداشت‌های بهداشتی درمانی دوران عمر یک فرد است که در داخل سیستم بهداشتی درمانی ایجاد و به‌صورت خصوصی و محرمانه نگهداری می‌شود. این پرونده به‌صورت الکترونیکی برای ارائه کنندگان مجاز خدمات در هر مکان و زمان به‌منظور حمایت و پشتیبانی از ارتقا کیفیت خدمات وی باید در دسترس باشد.

    می‌توان گفت: پرونده الکترونیک سلامت یک مجموعه جامع و سازماندهی شده الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافیکی، اجتماعی و مالی است که مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارایه شده به یک فرد را مستند می‌کند. يكي‌از عمده‌ترين اهداف اجراي پرونده الكترونيك سلامت، توسعه و پياده‌سازي يك سامانه اطلاعاتي مؤثر، كارا و منطبق بر استانداردهاي خاص، اطلاعاتي، پويا و انعطاف پذير در راستاي مواجهه با نيازهاي جديد، و كاهش هزينه‌ها در همه ابعاد حوزه سلامت است.

    مشاهده آدرس الکترونیکی خدمت

      مسئول ارائه خدمت:

    تمامی ارائه دهندگان خدمت در سطح یک و سطح 2 و 3 به شرح زیر ارائه خدمت می‌نمایند:

    · در سطح 1 شامل: مراقب سلامت / بهورز، پزشک، ماما و ... ؛ در مراکز ارائه دهنده خدمت(خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت)

    · در سطح 2و 3 شامل: پزشکان متخصص؛ در مراکز ارائه دهنده خدمت(بیمارستان‌های سطح استان که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی)

      قوانین و مقررات خدمت:

    شیوه اجرایی پرونده الکترونیک سلامت - دستورالعمل اجرایی نظام ارجاع الکترونیک نامه‌های وزارتی

      مدت زمان انجام خدمت:

    پرونده الکترونیکی سلامت با تسریع انجام خدمات بهداشتی درمانی و جلوگیری از اقدامات تکراری و مراجعات بی‌مورد، سبب صرفه جویی در زمان بیماران و پرسنل درمانی و پزشکی، می‌شود.
    بستگی به نوع خدمت قابل ارائه، بهورز / مراقب سلامت تک تک مراجعین در گروه‌های سنی مختلف را پذیرش نموده و ضمن دریافت شرح حال، فرم الکترونیکی مربوطه را تکمیل و ثبت می‌نماید، آموزش‌های مرتبط با هر مراقبت را به فرد مراجعه‌کننده ارائه مداده و مراقبت‌های لازمه (قدسنجی- وزن‌گیری و ....) را نیز انجام می‌دهد. همچنین درصورت نیاز، مراجعه کننده را جهت ویزیت توسط پزشک و مامای مرکزخدمات جامع سلامت ارجاع می‌دهند و درصورت نیاز به خدمات تخصصی توسط پزشک متخصص، به سطح بالاتر ارجاع می‌شوند متوسط ارائه خدمات توسط بهورز یا مراقب سلامت به‌طور استاندارد برای هر فرد مراجعه کننده به 30دقیقه می‌باشد.

      هزینه های مورد نیاز جهت اخذ خدمت:

    مراجعین جهت دریافت خدمات بهداشتی و خدمات ارجاعی در سطح واحدهای ارائه دهنده خدمت درسطح‌1 هیچ‌گونه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

      نحوه دسترسی به خدمت:

      درخواست خدمت: خدمت به‌صورت حضوری می‌باشد و افراد با مراجعه به واحدهای بهداشتی خدمات را دریافت می‌نمایند. (مراجعه ساکنین مناطق روستایی به خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی؛ ساکنین مناطق شهری به پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری)

      ارائه خدمت:

    با مراجعه حضوری تک تک افراد در گروه‌های سنی مختلف به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی / شهری، خدمات و مراقبت‌ها ارائه می‌گردد.

    برای اطلاع‌رسانی اقشار مردم از آدرس مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی/ پایگاه‌های سلامت/ خانه‌های بهداشت، در سایت اینترنتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز  در صفحه اول سایت قرارداده شده است.

    فرم اطلاعات خدمت/زیرخدمت جهت ارائه روی پایگاه اطلاع رسانی دستگاه

    tرم معرفی خدمت "ایجاد پرونده الکترونیک سالمت خانوار"

     

     


    6.1.9.0
    گروه دورانV6.1.9.0